مدل رتینوپاتی دیابتی با یادگیری عمیق، تشخیصی دقیق را ارائه می دهد

20اوت 2019 - محققان می گویند یک رویکرد یادگیری عمیق، برای تشخیص رتینوپاتی دیابتی و ادم ماکولا می تواند به طور دقیق این شرایط و پیشرفت آنها را مشخص کند.

"یادگیری عمیق" حوزه ای از هوش مصنوعی است که به دستگاه ها اجازه می دهد مشکلات پیچیده ای را حل کنند و وظایفی را انجام دهند که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند.

رتینوپاتی دیابتی یک عارضه ی شایع دیابت است که به دلیل سطح بالای قند خون در طول زمان، ایجاد می شود.حال تیمی از محققان فنلاندی از دانشگاه Aalto از مدل یادگیری عمیق با هدف سرعت بخشیدن به تشخیص این بیماریهای چشمی در افراد مبتلا به دیابت بهره بردند. در حال حاضر پزشکان مجبورند به شخصا عکاسهای شبکیه را تفسیر کنند که کاری دشوار و ذهنی است.

این مدل با استفاده از یک برنامه الگوریتمی کار می کند، این برنامه بهترین ویژگی های پیش بینی کننده ی رتینوپاتی دیابتی را به طور مستقیم از تصاویر با کیفیت بالا از مجموعه ای از داده های بزرگ یاد می گیرد. این دستگاه همچنین قادر است درجات شدت رتینوپاتی دیابتی و ادم ماکولا را به طور دقیق تشخیص دهد.

یافته های این مطالعه نشان داد که استفاده از این سیستم در هنگام غربالگری و تشخیص مبتلایان به مشکلات چشمی مرتبط با دیابت، بسیار مقرون به صرفه است.

دیابت علت اصلی کاهش بینایی است که تاثیرات منفی آن بر بینایی قابل پیشگیری می باشد، به همین دلیل به افراد مبتلا به دیابت غربالگری سالانه ی چشم توصیه می شود.

محققان در نتیجه گیری خود اظهار داشتند: ما نشان دادیم که یک سیستم یادگیری عمیق مبتنی بر هوش مصنوعی، می تواند با بررسی یک مجموعه ی نسبتاً کوچک از داده های تصویری شبکیه، به خوبی درجات شدت رتینوپاتی دیابتی و ورم ماکولا را تشخیص دهد. صحت عملکرد این سیستم را می توان با استفاده از تصاویری با وضوح و کیفیت بالا بهبود داد.

یافته های این مطالعه در مجله ی Scientific Reports منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/aug/deep-learning-diabetic-retinopathy-model-provides-accurate-diagnosis-91761640.html